از داینامیک رنج یا HDR چه می دانید ؟
نوشته شده توسط : آتلیه کودک

احتمالا با اصطلاح HDR درعکاسی زیاده برخورده اید اما در این مقاله با بعد متفاوتی از این قابلیت آشنا می شوید . HDR نیز از آن راز های به ظاهر ساده ی عکاسان ماهر است که کمتر مورد توجه عکاسان آماتور قرار میگیرد .آتلیه بارداری شرق تهران
کارکرد کلیدی داینامیک رنج یا همان HDR ، در تصاویر با سایه روشن حرفه ای و ماهرانه است عکاسی نوزاد
به صورت تخصصی تر «داینامیک رنج» در علم عکاسی از تفاوت بین تیره‌ترین و روشن‌ترین سایه‌روشن‌ها سخن گفته می شود ولیکن در اکثر اوقات برای جلوه نمایی توانایی دوربین، حداکثر داینامیک رنج دوربین مورد بحث است .

«استاپ» واحد اندازه‌گیری HDR است پس قبل از هرچیز درک مفهوم یک استاپ تقدم دارد. یک استاپ افزایش دو برابر شدن سطح روشنایی در تصویر را نتیجه می دهد . حتما برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید چشم انسان در شرایط عادی قادر به دریافت حدودا ۲۰ استاپ از HDR است.
به طور کلی می توان گفت تاریک‌ ترین سایه‌روشن‌های قابل دریافت در هر زمان، حدودا یک میلیون بار از روشن‌ترین سایه‌روشن‌ها ، تاریک‌ تر  هستند. از این مفهوم استفاده کردم که بگویم با HDR می‌توانید جزئیات بخش های سایه در یک تصویر آفتابی را دقیق تر و شفاف تر ببینید.

البته HDR دوربین ها کمتر از چشک انسان است و  تلاش طراحان و مهندسان این فناوری در حال کاهش این شکاف چشم و لنز دوربین هستند .بالاترین رتبه عملکردی اچ دی آر تعلق می گیرد به مدرن ترین دوربین های نیکون همچون D810، که توانایی دستیابی به کمتر از ۱۵ استاپ از HDR در یک عکس را دارند .
اغلب دوربین‌های دیجیتال می توانند به رقم ۱۳ دست پیدا کنند . به همین خاطر است که عکاسی در یک روز آفتابی با دستکاری تنظیمات دوربین می توانید به سفیدی یا سیاهی دست پیدا کنید !

به این تصویر نگاه کنید ؛ آسمان آبی و واضح است در حالیکه سایه ی بوته آنقدر تیره ثبت شده اند که هیچ شباهتی به سایه ندارند !

در تصویر زیر سبک نور پردازی را تغییر دادیم . با آنکه سایه بوته ها کمی واضح تر ثبت شده اند اما رنگ آسمان هیچ شباهتی به رنگ قبلی ندارد .

یکی دیگر از شکاف ها، مربوط به شکاف بین داینامیک رنج دوربین ها و قدرت نمایش صفحه نمایش هاست .
دوربین‌ها توانایی ثبت ۱۴ استاپ را دارند اما بهترین نمایشگر ها حداکثر ۱۰ استاپ را نمایش می دهند . به طوری که این قانون روی تصاویر چاپ شده با همین قاعده اجرا می شود . به زبان ساده دوربین شما اطلاعات بیشتری را ذخیره کرده در حالی که نمی تواند راهی برای نمایش صحیح آنها پیدا کند .

عکس زیر همان تصویر بالاست با این تفاوت که ویرایش آن را به سبک و سیاقی انجام دادیم که تطبیق داینامیک رنج  با نمایشگر به بهترین نحو انجام بگیرد ،در این مسیر سایه ها را روشن تر و هایلایت ها را کمی تیره تر کردیم.
تصویر زیر را در نظر بگیرید و به  سایه‌ها دقت کنید که تا چه حد نزدیک به واقعیت به نظر می رسند  و آسمان نیز یک آسمان آبی واقعی است ؛ اما چند لکه‌ی اضافه دورتادور ابرها وجود دارد. این لکه‌ها کاملا سفید هستند و با کمی ویرایش در فتوشاپ می‌توان آن‌ها را تغییر داد.
یک راه حل اساسی برای غلبه بر ایرادات داینامیک رنج، استفاده از قابلیت HDR  در عکاسی است آن هم عکاسی با داینامیک رنج بالا یا عکاسی HDR است.
در HDR ، چند تصویر با سایه روشن ها متمایز از یک صحنه ثبت می شود و آنها در نهایت به طوری با هم ترکیب می شوند که تصویر حاصله ، بهترین سایه روشن ها را خواهد داشت
حتما قبول دارید که رنگ ها در این تصویر کمی عجیب و غریبند و همین مسئله یکی از چالش های عکاسی به وسیله HDR است ولی از حق نگذریم نور پردازی بوته ها و سایه به بهترین نحو انجام شده اند .

منبع:

عکاسی





:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: